Тема. Збірка поезій «На крилах пісень», її висока оцінка І.Франком. Неоромантизм як основа естетичної позиції Лесі Українки. «Contra spem spero!» як світоглядна декларація сильної, вольової особистості.
1. Опрацювання матеріалу.
Поезія «Contra spem spero!».
— не тільки творче, але й життєве кредо поетеси. Ця велика і мужня жінка понад усе цінувала
незламність сили людського духу, вміння людини подолати себе й обставини, які
виникають на життєвому шляху, і сама подавала такий приклад — вела тривалу й
виснажливу боротьбу з хворобою. З самого дитинства вона була упевнена в тому,
що «сором хилитися, долі коритися!». Хоч доля поетеси приготувала для неї
чимало випробувань (тяжка хвороба, передчасна смерть коханого), вона була
мужньою, завжди знаходила в собі сили протистояти тим випробуванням.
2. Виразне читання вірша «Contra spem spero.. !».
3. Дайте відповіді на запитання.
✵ Які життєві обставини спричинили написання
твору?
✵ Визначте провідну думку поезії. (Вболівання
за долю рідного народу, місце особистості в суспільному житті, заперечення
пасивного співчуття стражданням народу.)
✵ Як поетеса розуміє своє місце в суспільстві? (Активна
життєва позиція: «Я на вбогім сумнім перелозі Буду сіять барвисті квітки, Буду
сіять квітки на морозі…». «В довгу, темную нічку невидну Не стулю ні на хвильку
очей, Все шукатиму зірку провідну, Ясну владарку темних ночей».)
✵ Які рядки з цього вірша, на вашу думку, під час
декламації слід прочитати найбільш емоційно? (Гетьте, думи, ви, хмари
осінні! То ж тепера весна золота! / Чи то так у жалю, в голосінні / Проминуть
молодії літа? /… / Так! я буду крізь сльози сміятись, / Серед лиха співати
пісні, / Без надії таки сподіватись, / Буду жити! Геть думи сумні!)
✵ Як використано контраст у поезії? Наведіть
приклад. («… я хочу крізь сльози сміятись, Серед лиха співати пісні,
Без надїі таки сподіватись»; «несучи вагу ту страшную, Буду пісню веселу
співать»; «Буду сіять квітки на морозі. ..».
✵ Який загальний настрій поезії? Чи є в ній місце
суму, відчаю, безнадії?
✵ Які романтичні образи створено авторкою? (Лірична
героїня — самотня, трагічна, вольова, незламна. Вона протистоїть імперії, але
ця непересічна особистість, яка веде відчайдушну внутрішню боротьбу зі своєю
недугою і зовнішню — із самодержавством своїм словом, — це незламний борець.)
✵ Доведіть символічність твору. (Символічними є
образи, поєднані у пари за принципом контрасту: осені і весни, сумного перелогу
і барвистих квіток, льодової кори і гарячих сліз, важкого каменя і веселої
пісні, темної ночі і провідної зірки. У поезії імперію, яка запроваджувала
політику утисків, заборон і рабської покори, символічно названо «довгою темною
нічкою невидною». На «вбогім сумнім перелозі». «барвисті квітки». символізують
волелюбні визвольні ідеї. Символічним образам, які уособлюють самодержавство
(«льодова кора». «крута, крем’яна гора». «темна ніч»., протиставлені ті, що
символізують визволення («барвисті квіти». «весела весна». «зірка провідна».
(прийом контрасту).)
4. Запис у зошити.
Символіка у поезії «Contra
spem spero».
✵ Нічка невидна — символ
похмурого життя
✵ Зірка провідна — надія,
світло, сподівання
✵ Весна золота —
передчуття оновлення, прогресу
✵ Квітки на морозі — життя
наперекір смерті
✵ Весела пісня — поетичне
слово, пронизане оптимізмом
✵ Пригадати фразеологізм
«сізіфова праця». його лексичне значення.
Тема. Призначення поета й поезії, мужність
ліричної героїні, автобіографічні мотиви
(«Слово, чому ти не твердая криця…»).
1.
Бесіда за питаннями
-
- Чи можна
сказати, що слово є зброєю? Свою думку аргументуйте.
- - Чи можна поранити словом?
-
- Чому
людина відчуває біль від слова?
Прокоментуйте прислів'я
про силу слова
Давши слово — держись, не давши — кріпись. Слово — не
горобець, вилетить — не піймаєш. Шабля ранить голову, а слово — душу. Рана
загоїться, зле слово — ніколи. Удар забувається, а слово пам’ятається. Від
теплого слова й лід розмерзає. Гостре словечко коле сердечко. Слово — не
стріла, а глибше ранить. Вода все сполоще, а злого слова — ні. Вола в’яжуть
мотуззям, а людину словом. Слово старше, ніж гроші. Добре слово варт завдатку.
Обмова — полова: вітер її рознесе, але й очі засипле. Не роби з писка халяву.
Більше діла — менше слів. І від солодких слів буває гірко. Не говори, що знаєш,
але знай, що говориш. Добре слово краще, ніж готові гроші. Слово до слова —
зложиться мова. Не кидай словами, як пес хвостом. Обіцянка — цяцянка, а дурневі
радість. Їж борщ з грибами і держи язик за зубами. На чужий роток не накинеш
платок. Хто мовчить, той двох навчить. Довгим язиком тільки полумиски лизать.
Що вимовиш язиком, то не витягнеш і волом. Дурний язик голові не приятель.
2. Опрацювання матеріалу
Поетична спадщина Лесі Українки не тільки належить
українському народові, а й входить до всесвітньої скарбниці художнього слова. А
поетичним маніфестом письменниці, її мистецьким кредо став вірш «Слово, чому ти
не твердая криця?». Письменниця звертається до слова, яке повинне підіймати
народ на боротьбу, а отже, «здіймати вражі голови з плеч». З іменем Лесі
Українки в українську літературу ввійшов співець осяйних ідеалів людства,
письменник-громадянин.
3.
Виразне читання поезії «Слово, чому ти не твердая
криця?».
4.
Бесіда за змістом прочитаного
- - Які враження у вас викликав твір?
- - У чому ви вбачаєте його ідею?
-
-Яка тема вірша?
- - Як авторка ставиться до свого таланту?
Підтвердіть свою думку словами з поезії.
- - Чому письменниця ототожнює слово із живою
істотою? Які прийоми вона для цього використовує?
-
- Як ви
гадаєте, чому авторка більше покладається на силу своїх творів, аніж на фізичну
силу?
-
- Кого Леся
Українка вважає месниками, що візьмуть її зброю?
Вивчити твір «Contra spem spero.. !». Написаний конспект сфотографуйте і надішліть на електронну адресу викладача oxаnа.dudnik@ukr.net або на Вайбер 0963300403 для перевірки.
Немає коментарів:
Дописати коментар