Тема. Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності.
1. Опрацювання таблиць.
Звуки в
мовленнєвому потоці поєднуються й
розміщуються так, щоб їх легко було вимовляти, щоб вони були зрозумілі для
слухача і гармоніювали між собою. Усі це надає мовленню мелодійності, приємного
звучання, милозвучності. Отже, мета уроку:знати основні засоби милозвучності
української мови, основні випадки чергування у – в, і – й; уміти розпізнавати в
тексті чергування у – в, і – й, вставляти відповідно до опрацьованих правил
пропущені букви («у» чи «в», «і» чи «й»), редагувати речення щодо їхньої милозвучності.
Основні випадки чергування у — в
У
вживається |
В уживається |
У — В
не чергуються |
Між приголосними: навчаюсь у
гімназії |
Між голосними: була в Одесі |
У словах, що вживаються тільки
з в або тільки з у: воротар, усмішка. |
На початку речення перед
приголосним: У
зошиті немає помилок. |
На початку речення перед
голосними: В оранжереї красиві квіти. |
У власних іменах і в словах
іншомовного походження: Ворскла, Врубель. |
Незалежно від закінчення
попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер
-льв-, -св-, -тв-, -хв-, -зв-:
Я у Львові. |
Після голосного перед більшістю
приголосних (крім в, ф, -льв-, -св-, -хв-, тв.- зв- і под.)
Моя вдача.
|
|
Основні випадки чергування сполучників і — й
Завжди
і |
Завжди
й
|
|
Після будь-якого розділового
знака: Вітер війнув, і облетіло листя. |
Між голосними звуками: срібло й олово.
|
|
Між приголосними звуками: Ось і прийшла
весна.
|
|
|
Початок речення. І летіли знов іскри ясні (О. Олесь).
|
Після голосного звука
перед приголосним: розуміє й
пояснює. |
|
Зіставлення понять: зима і
літо.
|
|
|
Перед звуком [й]
та буквами я, ю, є, ї: Воля і яснії сни.
|
|
|
2. Виконання
тренувальних вправ «Спиши і поясни».
Спишіть
прислів’я, розкриваючи дужки.
Не (у,
в)чи плавати щуку, вона знає (у, в)сю науку. Просивсь вовк (в, у) пастухи, а
свиня – (у, в) городники. (У, в) лісі був (і, й) дров не бачив. Вік живи – вік
(у, в)чись.
3. Перепишіть сполуки слів, вибравши потрібний прийменник або сполучник.
Сторінка у/в
підручнику; збірка «Тиша і/й грім»; знайди і/й підкресли; Яна і/й Юля; і/й доки
мені чекати; щоправда, у/в нас спекотно; конвалії і/й жоржини; напиши у/в
Твіттері; представник у/в області; гра у/в рулетку; він і/й є чемпіон; гроші —
у/в кишені; моря і/й озера; у/в основних положеннях; побували у/в Осло; цукор
додайте у/в каву; і/й туди і/й сюди; іди і/й читай; ці і/й інші ініціативи; у/в
чистовику; ми і/й тут перші; бути у/в авангарді.
Немає коментарів:
Дописати коментар