Тема. Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації (мовець (адресат), слухач (аудиторія), предмет мовлення, умови успішного професійного спілкування.
1. Робота з прислів'ями
► Запишіть прислів’я. Чого воно нас вчить?
1. Говори мало, слухай багато, а думай ще більше. 2. Умій вчасно сказати і вчасно замовкнути.
2. Робота з текстом
► Випишіть складові мовленнєвої ситуації.
Мова наша багато, їй властива розвинена синоніміка та варіантність на фонетичному, лексичному і граматичному рівнях. Наше завдання — розвинути в собі здатність оптимального вибору мовних засобів відповідно до предмета розмови, співрозмовника, мовленнєвої ситуації.
Поняття «мовленнєва ситуація» є базовим поняттям лінгвопрагматики — науки, що вивчає, як людина поводиться в процесі мовного спілкування і як використовує мову для впливу на адресата. Від чого залежать особливості мовної поведінки людини? Як виявилося, від багатьох причин та факторів. Сукупність цих чинників і називається мовленнєвою ситуацією.
Складники мовленнєвої ситуації:
□ наявність адресанта (той, хто говорить, пише; той, хто слухає, читає);
□ мотив — те, що спонукає до мовлення (потреби у висловлюванні, бажання запитати, сказати, виразити ставлення до якихось подій, фактів, явищ);
□ мета — те, чого мовець прагне досягти своїми висловлюванням;
□ місце спілкування.
Ситуації мовлення реалізовуються в різних сферах: соціально- побутовій; громадсько-політичній; соціально-культурній та професійно-трудовій.
3. Самостійна робота
► Створіть мовленнєву ситуацію на тему «Книги — річки, що наповнюють Всесвіт» (Ярослав Мудрий).
4. Домашнє завдання (обов’язкове для всіх)
Немає коментарів:
Дописати коментар