Тема. Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених вставними словами і реченнями.
1. Опрацювання таблиці.
ЩО
ВИРАЖАЮТЬ |
ВСТАВНІ
СЛОВА |
ПРИКЛАДИ |
1.
Упевненість, невпевненість, сумнів, передбачення тощо |
Безумовно,
безперечно, без сумніву, дійсно, звичайно, правда, певна річ,здається, певно,
мабуть, видно, може, може бути, очевидно тощо |
І я
був неправий, звичайно. |
2.
Емоційну оцінку повідомлюваного (радість, задоволення, жаль, здивування,
незадоволення тощо) |
На
радість, на щастя, на жаль, як на біду, як навмисне, на сором, дивна річ тощо |
Шкода,
ми втрачаємо прекрасного солдата. |
3.
Оцінку фактів з погляду їх звичайності |
Як
водиться, як завжди, було, бувало тощо |
Отак,
бува, німі вітри ячать, гойдаючи небес ясну колиску. |
4.
Вказівку на зв'язок думок,
послідовність викладу |
По-перше,
по-друге, нарешті, зрештою, інакше кажучи, наприклад, проте, однак, навпаки,
отже, таким чином, значить, виходить тощо |
Ніжність,
наприклад, описати математично не можливо. |
5.
Вказівку на способи оформлення думок, на експресивний характер висловлювання |
Словом,
правду кажучи, сказати правду, признатися по правді, ніде правди діти, грубо
висловлюючись тощо |
Хоч,
правду кажучи, юнак у душі не вважав спів за професію. |
6.
Вказівку на джерело повідомлення |
З
погляду, на думку, за повідомленням, як кажуть, каже, мовляв, як відомо, як
указано, по-твоєму, по-моєму, по-вашому тощо |
На
його думку, ситуація набуває загрозливого характеру. |
7.
Активізацію уваги слухача або читача |
Знаєте,
вірите, уявіть собі, зверніть увагу, зрозумійте тощо |
А
завтра ж у мене, знаєш, важливі справи вмісті. |
Відновіть деформований зміст виловлювання, уставивши в
нього найбільш вдалі вставні конструкції з дужок. Поясніть свій вибір.
1.
Учених дуже цікавить, чому немає гранітної оболонки на дні океанів.
2.
(Може, можливо, мабуть) вона була розірвана у ті часи, коли величезний
праматерик, з якого утворилися всі сучасні материки, розповзався по поверхні
Землі.
3. А
(може, можливо, мабуть), (як уважають деякі дослідники, на думку деяких
дослідників, як думають деякі дослідники, як здається деяким дослідникам),
якимсь небесним тілом, силами тяжіння від Землі було відірвано чималий шмат її
поверхні й з нього утворився супутник Землі Місяць?
4.
(Може, можливо, мабуть), були й інші якісь
причини. (Так чи інакше, інакше
кажучи, іншими словами), гранітної оболонки на дні океанів немає.
5. Тут лежать, (може, можливо, мабуть), базальти.
4. Лінгвістичне дослідження
Прочитайте подані речення. Поміркуйте, у яких із них
виділені слова є вставними, а в яких – членами речення. Визначте їх синтаксичну
функцію. Поставте потрібні розділові знаки й обґрунтуйте їх.
1. Пісня
здавалось бриніла вже в ньому (М. Коцюбинський). 2. Веселеє колись село чомусь
тепер мені старому
здавалось темним і
німим (Т. Шевченко). 3. Не все
іще було, що може бути (І. Франко). 4. Може пісня хліб благословляє, може в
пісню йде від хліба сила (М. Нагнибіда). 5. Не вистою здається вже не вистою (В.Забаштанський).
6. Гарячому мисливцю і пень лисом здається (Нар. творчість).
5. Домашнє завдання (обов’язкове для всіх)
Написаний конспект сфотографуйте і надішліть на електронну адресу викладача oxаnа.dudnik@ukr.net або на Вайбер 0963300403 для перевірки.
Немає коментарів:
Дописати коментар