Тема. Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності.
1. Опрацювання таблиць.
Звуки в мовленнєвому потоці поєднуються й розміщуються так, щоб їх легко було вимовляти, щоб вони були зрозумілі для слухача і гармоніювали між собою. Усі це надає мовленню мелодійності, приємного звучання, милозвучності. Отже, мета уроку:знати основні засоби милозвучності української мови, основні випадки чергування у – в, і – й; уміти розпізнавати в тексті чергування у – в, і – й, вставляти відповідно до опрацьованих правил пропущені букви («у» чи «в», «і» чи «й»), редагувати речення щодо їхньої милозвучності.
Основні випадки чергування у — в
У вживається | В уживається | У — В не чергуються |
Між приголосними: навчаюсь у гімназії | Між голосними: була в Одесі | У словах, що вживаються тільки з в або тільки з у: воротар, усмішка. |
На початку речення перед приголосним: У зошиті немає помилок. | На початку речення перед голосними: В оранжереї красиві квіти. | У власних іменах і в словах іншомовного походження: Ворскла, Врубель. |
Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-, -зв-: Я у Львові. | Після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-, -св-, -хв-, тв.- зв- і под.)
Моя вдача.
|
|
Основні випадки чергування сполучників і — й
Завжди і | Завжди й
| |
Після будь-якого розділового знака: Вітер війнув, і облетіло листя. | Між голосними звуками: срібло й олово.
| |
Між приголосними звуками: Ось і прийшла весна.
|
| |
Початок речення. І летіли знов іскри ясні (О. Олесь).
| Після голосного звука перед приголосним: розуміє й пояснює. | |
Зіставлення понять: зима і літо.
|
| |
Перед звуком [й] та буквами я, ю, є, ї: Воля і яснії сни.
|
| |
2. Виконання тренувальних вправ «Спиши і поясни».
Спишіть прислів’я, розкриваючи дужки.
Не (у, в)чи плавати щуку, вона знає (у, в)сю науку. Просивсь вовк (в, у) пастухи, а свиня – (у, в) городники. (У, в) лісі був (і, й) дров не бачив. Вік живи – вік (у, в)чись.
3. Перепишіть сполуки слів, вибравши потрібний прийменник або сполучник.
Сторінка у/в підручнику; збірка «Тиша і/й грім»; знайди і/й підкресли; Яна і/й Юля; і/й доки мені чекати; щоправда, у/в нас спекотно; конвалії і/й жоржини; напиши у/в Твіттері; представник у/в області; гра у/в рулетку; він і/й є чемпіон; гроші — у/в кишені; моря і/й озера; у/в основних положеннях; побували у/в Осло; цукор додайте у/в каву; і/й туди і/й сюди; іди і/й читай; ці і/й інші ініціативи; у/в чистовику; ми і/й тут перші; бути у/в авангарді.
Немає коментарів:
Дописати коментар