Тема. Уживання прийменників в і на з географічними назвами і просторовими іменниками (відбувається в Україні, побувати в Німеччині; поглянути на Вкраїну; жити на Черкащині; піднятися на Еверест).
1. Орфографічна хвилинка
- Випишіть у колонку слова, у яких букви, взяті в дужки, подвоюються.
Доне(ч)чина, осін(н)ій, за(б)ризкати, (с)савці, ві(д)дячити, на(д)ворі, іме(н)ний, Туре(ч)чина, ві(д)окремити, на (д)дністрянський, іме(н)ник, ро(з)умний, о(в)ва, гайдам(ч)чина, бе(з)успішний, небе(з) захисний, істи(н)ний.
2. Лінгвістичне дослідження
- Проаналізуйте подані у таблиці приклади вживання прийменників в і на. Зробіть висновок про те, які значення мають прийменники.
Прийменник в (у) | Прийменник на |
У сусіда, у людей (особа, при якій щось відбувається) | На Київ, на вулицю (напрямок) |
У кімнату, у море (рух усередину) | На місяць, на день (час дії) |
В полі, в колективі (предмет, у якому щось міститься) | На сміх, на свято (мета дії) |
У гніві, у хустці (відношення до іншого предмета) | Захворів на грип, багатий на ідеї (набуття предметом певних властивостей) |
У вівторок, у бурю (час дії) |
|
3. Робота з текстом
- Прослухайте текст. Визначте головну думку. З якими думками автора ви згодні?
Удосконалення інформаційних технологій створює умови для ефективного розвитку сучасного суспільства. Комунікаційні засоби стали невід’ємним складником життя людей у всіх сферах діяльності. Мобільні телефони, комп’ютери та Інтернет, розширивши комунікаційні, просторові й часові межі, розкрили нові можливості для спілкування, освіти, праці, відпочинку й творчої самореалізації особистості. Кількість користувачів мобільних телефонів та Інтернету щодня невпинно збільшується. Більшість із них — це молодь.
Незважаючи на безумовно позитивну роль сучасних комунікаційних засобів та Інтернету, існують певні ризики у використанні інформаційних технологій. Особливу небезпеку незахищений інформаційний простір приховує для дітей. Інтернет може містити інформацію агресивного чи соціально небезпечного змісту. А надання переваги віртуальному світові перед реальним справляє негативний уплив на психіку і здоров’я дитини, зокрема, може погіршити зір, поставу, порушити сон, викликати тривожність, дратівливість, соціальну дезадаптованість і узалежнену поведінку. За даними Центру цифрових технологій майбутнього, 25 % дорослих стурбовані тим, що їхні діти проводять в Інтернеті забагато часу, 53 % вважають кіберзлочинність реальною загрозою, а 63 % висловлюють схвильованість через спілкування їхніх дітей у віртуальних співтовариствах, що лякають сучасних батьків так само, як попередні покоління бачили загрозу в негативному впливі «вулиці» на дітей. При цьому 46 % користувачів усесвітньої мережі, які належать до молодіжної аудиторії, особисто зустрічалися зі своїми віртуальними знайомими. Для когось Інтернет може бути єдиним джерелом спілкування, але варто враховувати те, що віртуальна реальність ніколи не замінить гармонійних взаємин і повноцінного спілкування між людьми (С. Максименко).
- Випишіть прийменники з другого абзацу тексту. Яку роль у реченні відіграють прийменники?
4. Дослідження-зіставлення.
Пояснити правопис однозвучних слів. Визначити, до яких частин мови вони належать.
Зібратися (в)гори — котитися (з)гори — котитися (з)гори високої; говорити (в)третє — заглянути (в)третє вікно; приїхати (в)двох — (у)двох кімнатах; йти (на)зустріч — (на)зустріч з братом.
Немає коментарів:
Дописати коментар