Тема. Усний твір-роздум «Моральна краса й духовна велич людини в кіноповісті О. Довженка "Зачарована Десна"».
1. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Дайте відповіді на запитання:
- Які типи мовлення вам відомі?
- Визначте мету типу мовлення роздум.
- 3 яких складових будується роздум?
- Які види твору-роздуму вам відомі? Охарактеризуйте їх. (Індуктивний роздум: на основі наведених фактів роблять висновок; дедуктивний: висловлену головну думку підтверджують фактами)
2. Вибір епіграфа (учням пропонується до твору декілька цитат на вибір)
- Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м’яку, веселу, сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах… (О. Довженко).
- Світ одкривається перед ясними очима перших літ пізнання, всі враження буття зливаються в невмирущу гармонію, людяну, дорогоцінну (О. Довженко).
- …Дивлячись часом униз, не втратив щастя бачити… зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах (О. Довженко).
- Людина є таїна. Її треба розгадати, і якщо будеш її розгадувати все життя, не кажи, що згаяв час; я займаюся цією таїною, бо ж хочу бути людиною (Ф. Достоєвський).
- Людині потрібні не три аршини землі, не садиба, а вся земна куля, вся природа, де на просторі вона могла б проявити всі свої властивості свого вільного духу (А. Чехов).
- Світ наш — тільки школа, де ми вчимося пізнавати (М. Мон- тень).
3. Складання пам’ятки «Як працювати над текстом-роздумом»
- Епіграф має висловлювати ідею твору.
- Композиція твору повинна мати складові: теза, аргумент, доказ, висновок.
- Початок висловлювання повинен бути оригінальним, нетрадиційним: цитата з твору, пояснення, коментарі чи роздуми автора з питання, яке розглядається, критична оцінка аналізованого твору чи проблема, художня замальовка чи етюд.
- У головній частині теза підтверджується вагомими аргументами, наводяться приклади з літератури, історії, висловлюються власні судження, оцінки тих чи інших літературних явищ, фактів.
- Висновок висвітлює остаточну думку, підсумовує сказане, ставить певні завдання, закликає до дій. Він повинен бути підпорядкований основній ідеї твору.
- Уникайте безсистемності викладу, дублювання змісту попередніх частин, поєднання речень, що стосуються різних питань теми.
- Уживайте вставні слова типу: по-перше, по-друге, на мою думку, по-моєму, наприклад, скажімо, отже, таким чином, мені здається…, на мою думку…, я вважаю…
- велич (значення, суспільна вага);
- персонаж (герой твору, образ людини, дійова особа, ліричний герой);
- письменник (митець, майстер художнього слова, автор, художник, прозаїк);
- виразний (чіткий, яскравий);
- добродушний (лагідний, ласкавий, щирий, привітний);
- щирий (відвертий, правдивий, приязний, гостинний, щиросердний, сердечний, задушевний, чулий);
- показувати (змальовувати, відображати, констатувати, заявляти, декларувати, висвітлювати, стверджувати, виводити, відтворювати);
- надихати (наснажувати, окрилювати, захоплювати).
- 5. Самостійна робота учнів над текстом твору-роздуму
- 6. Домашнє завдання (обов’язкове для всіх)
- Написаний конспект сфотографуйте і надішліть на електронну адресу викладача oxаnа.dudnik@ukr.net або на Вайбер 0963300403 для перевірки.
- 4. Словникова робота
- Доберіть синоніми до поданих слів:
Немає коментарів:
Дописати коментар