вівторок, 29 листопада 2022 р.

30.11.22 5 МСТУ Українська література

 Тема. Усний твір-роздум «Моральна краса й духовна велич людини в кіноповісті О. Довженка "Зачарована Десна"».

1. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

Дайте відповіді на запитання:

  • Які типи мовлення вам відомі?
  • Визначте мету типу мовлення роздум.
  • 3 яких складових будується роздум?
  • Які види твору-роздуму вам відомі? Охарактеризуйте їх. (Індуктивний роздум: на основі наведених фактів роблять висновок; дедуктивний: висловлену головну думку підтвер­джують фактами)

2.  Вибір епіграфа (учням пропонується до твору декілька цитат на вибір)

  • Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у неза­бутні роки твою м’яку, веселу, сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах… (О. Довженко).
  • Світ одкривається перед ясними очима перших літ пізнання, всі враження буття зливаються в невмирущу гармонію, людяну, дорогоцінну (О. Довженко).
  • …Дивлячись часом униз, не втратив щастя бачити… зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах (О. Довженко).
  • Людина є таїна. Її треба розгадати, і якщо будеш її розгаду­вати все життя, не кажи, що згаяв час; я займаюся цією таї­ною, бо ж хочу бути людиною (Ф. Достоєвський).
  • Людині потрібні не три аршини землі, не садиба, а вся земна куля, вся природа, де на просторі вона могла б проявити всі свої властивості свого вільного духу (А. Чехов).
  • Світ наш — тільки школа, де ми вчимося пізнавати (М. Мон- тень).

3.  Складання пам’ятки «Як працювати над текстом-роздумом»

  • Епіграф має висловлювати ідею твору.
  • Композиція твору повинна мати складові: теза, аргумент, до­каз, висновок.
  • Початок висловлювання повинен бути оригінальним, нетра­диційним: цитата з твору, пояснення, коментарі чи роздуми автора з питання, яке розглядається, критична оцінка аналі­зованого твору чи проблема, художня замальовка чи етюд.
  • У головній частині теза підтверджується вагомими аргумен­тами, наводяться приклади з літератури, історії, висловлю­ються власні судження, оцінки тих чи інших літературних явищ, фактів.
  • Висновок висвітлює остаточну думку, підсумовує сказане, ста­вить певні завдання, закликає до дій. Він повинен бути під­порядкований основній ідеї твору.
  • Уникайте безсистемності викладу, дублювання змісту поперед­ніх частин, поєднання речень, що стосуються різних питань теми.
  • Уживайте вставні слова типу: по-перше, по-друге, на мою думку, по-моєму, наприклад, скажімо, отже, таким чином, мені здається…, на мою думку…, я вважаю…
    • 4.  Словникова робота  
      Доберіть синоніми до поданих слів:
    • велич (значення, суспільна вага);
    • персонаж (герой твору, образ людини, дійова особа, ліричний герой);
    • письменник (митець, майстер художнього слова, автор, ху­дожник, прозаїк);
    • виразний (чіткий, яскравий);
    • добродушний (лагідний, ласкавий, щирий, привітний);
    • щирий (відвертий, правдивий, приязний, гостинний, щиро­сердний, сердечний, задушевний, чулий);
    • показувати (змальовувати, відображати, констатувати, заявляти, декларувати, висвітлювати, стверджувати, виво­дити, відтворювати);
    • надихати (наснажувати, окрилювати, захоплювати).

    • 5.  Самостійна робота учнів над текстом твору-роздуму
    • 6. Домашнє завдання (обов’язкове для всіх)
    • Написаний конспект  сфотографуйте і надішліть на електронну адресу викладача oxаnа.dudnik@ukr.net або на Вайбер 0963300403 для перевірки.

Немає коментарів:

Дописати коментар

27.12.23 97 група трактористів Українська література

  Тема.    Стилістична роль неологізмів і застарілої лексики. 1.   П овторення ► Прочитайте текст. На які дві групи ділиться активна лексика...