Тема. Мовленнєвий вчинок. Мовленнєва подія.
1. Практичне завдання (запис в зошити).
Опрацювати теоретичний матеріал, під час читання зробити такі позначки і пояснити їх:
V — інформація відома;
+ — нова інформація;
! — найбільш важливі думки;
? — інформація, яка виявилася несподіваною.
Комунікативна стратегія — це правила й послідовності комунікативних дій, яких дотримується адресант для досягнення комунікативної мети. Мовленнєва стратегія — це загальний план досягнення мети мовленнєвої діяльності в певній комунікативній ситуації.
Мовленнєва тактика становить сукупність послідовних конкретних дій мовця, спрямованих на досягнення мети мовленнєвої діяльності в певній ситуації. Наприклад, мовець радиться, дає змогу слухачеві виявити свою самостійність, рішення приймаються спільно. Основу цієї тактики становлять відповідні прийоми: пригадування визначених принципів поведінки («Як ми вже домовилися...»); наголошення на спільності поглядів; порада щодо рішення; передбачення результату співпраці; звернення за порадою.
2. Метод «Ситуація»
Виявлення вчинку
1. Учителька виявила дві однакові роботи, одна з яких списана. Запитання «Хто в кого списав?»
Мовчання обох
2. 14-річний Володимир Приходько виніс дворічну сусідку з палаючого будинку.
Свідома дія
3. Жителька одного з міст повідомила подрузі: « Ми збираємося нашою старою, дружною компанією і влаштовуємо завтра бенкет - шашлик зі свинини... Будемо смачно їсти, жартувати й навіть танцювати. До чого мені той піст».
Висловлення
4. Одного разу однокласник сказав своєму ровеснику: «Я радий, що ти з’явився в моєму житті. Я поважаю тебе як друга», і цим урятував однокласника від переїзду до іншої школи.
Висловлення
5.У ситуації, коли всі довкола глузували з однокласниці і дошкульних дотепах, подруга сказала: «Я вірю в тебе! Ти класно зіграєш цю роль». І ці декілька слів не лише додали сил, уселили віру, а й змінили життя.
Висловлення
6.Сцену жорстокого поводження з ученицею спостерігав натовп допитливих однокласників ...
Бездіяльність
3. Завдання (запис в зошити)
Відредагуйте речення.
1. Підсобне господарство університету організувало роботу по систематичному забезпеченню студентської їдальні продуктами харчування.
2. Перед керівництвом заводу стоїть завдання організації справи підготовки кваліфікованих робітників.
3. У плані підготовки до зимового періоду зроблено небагато.
4. Великі зміни намічено зробити в галузі поліпшення підготовки майбутніх інженерів.
5. У студентському середовищі широко поширені деякі негативні тенденції.
6. Конструктори вирішують велику програму підвищення продуктивності праці на заводі.
4. Домашнє завдання (обов’язкове для всіх)
Немає коментарів:
Дописати коментар