Тема. Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених вставними словами і реченнями.
1. Опрацювання таблиці.
ЩО ВИРАЖАЮТЬ | ВСТАВНІ СЛОВА | ПРИКЛАДИ |
1. Упевненість, невпевненість, сумнів, передбачення тощо | Безумовно, безперечно, без сумніву, дійсно, звичайно, правда, певна річ,здається, певно, мабуть, видно, може, може бути, очевидно тощо | І я був неправий, звичайно. |
2. Емоційну оцінку повідомлюваного (радість, задоволення, жаль, здивування, незадоволення тощо) | На радість, на щастя, на жаль, як на біду, як навмисне, на сором, дивна річ тощо | Шкода, ми втрачаємо прекрасного солдата. |
3. Оцінку фактів з погляду їх звичайності | Як водиться, як завжди, було, бувало тощо | Отак, бува, німі вітри ячать, гойдаючи небес ясну колиску. |
4. Вказівку на зв'язок думок, послідовність викладу | По-перше, по-друге, нарешті, зрештою, інакше кажучи, наприклад, проте, однак, навпаки, отже, таким чином, значить, виходить тощо | Ніжність, наприклад, описати математично не можливо. |
5. Вказівку на способи оформлення думок, на експресивний характер висловлювання | Словом, правду кажучи, сказати правду, признатися по правді, ніде правди діти, грубо висловлюючись тощо | Хоч, правду кажучи, юнак у душі не вважав спів за професію. |
6. Вказівку на джерело повідомлення | З погляду, на думку, за повідомленням, як кажуть, каже, мовляв, як відомо, як указано, по-твоєму, по-моєму, по-вашому тощо | На його думку, ситуація набуває загрозливого характеру. |
7. Активізацію уваги слухача або читача | Знаєте, вірите, уявіть собі, зверніть увагу, зрозумійте тощо | А завтра ж у мене, знаєш, важливі справи вмісті. |
Відновіть деформований зміст виловлювання, уставивши в нього найбільш вдалі вставні конструкції з дужок. Поясніть свій вибір.
1. Учених дуже цікавить, чому немає гранітної оболонки на дні океанів.
2. (Може, можливо, мабуть) вона була розірвана у ті часи, коли величезний праматерик, з якого утворилися всі сучасні материки, розповзався по поверхні Землі.
3. А (може, можливо, мабуть), (як уважають деякі дослідники, на думку деяких дослідників, як думають деякі дослідники, як здається деяким дослідникам), якимсь небесним тілом, силами тяжіння від Землі було відірвано чималий шмат її поверхні й з нього утворився супутник Землі Місяць?
4. (Може, можливо, мабуть), були й інші якісь причини. (Так чи інакше, інакше кажучи, іншими словами), гранітної оболонки на дні океанів немає.
5. Тут лежать, (може, можливо, мабуть), базальти.
4. Лінгвістичне дослідження
Прочитайте подані речення. Поміркуйте, у яких із них виділені слова є вставними, а в яких – членами речення. Визначте їх синтаксичну функцію. Поставте потрібні розділові знаки й обґрунтуйте їх.
1. Пісня здавалось бриніла вже в ньому (М. Коцюбинський). 2. Веселеє колись село чомусь тепер мені старому здавалось темним і німим (Т. Шевченко). 3. Не все іще було, що може бути (І. Франко). 4. Може пісня хліб благословляє, може в пісню йде від хліба сила (М. Нагнибіда). 5. Не вистою здається вже не вистою (В.Забаштанський). 6. Гарячому мисливцю і пень лисом здається (Нар. творчість).
5. Домашнє завдання (обов’язкове для всіх)
Написаний конспект сфотографуйте і надішліть на електронну адресу викладача oxаnа.dudnik@ukr.net або на Вайбер 0963300403 для перевірки.
Немає коментарів:
Дописати коментар