Тема. Утвердження лексичної норми в словниках української мови (повторення й узагальнення).
1. Робота з відеороликом.
Зробіть опорний конспект.
2. Вибірковий диктант
► Прочитайте. Випишіть слова, ужиті в переносному значенні. З якою метою автори використовують їх?
Письменникові багато треба вчитися в землероба. І найперше — прополюванню. Придивіться, як безмилосердно прополює городник свої грядки — все кволе, зайве, незріле — геть з поля! А як нещадно обрізує виноградар лозу, залишаючи, здавалося б, потворні цурпалочки... Читаєш не раз книгу і бачиш, як тут мало пололи, обрізали. Здорове й сильне «заглушили» бур’яни, чагарники (М. Дочинець).
3. Лексикографічний практикум
► Пригадайте відомі вам прийоми тлумачення лексичного значення слова. Оберіть із переліку слова для пояснення лексичного значення слів. Із кожним словом складіть і запишіть словосполучення.
Літепло, мушля, зашарітися, шаленіти, паленіти, цибатий, отава, купина, узбіччя, легіт, торік, перезва, второпати.
► Доберіть до дієслів, що є у складі словосполучень, синоніми. Які із синонімів є власне українськими словами? У разі потреби зверніться до словника синонімів https://ukrainskamova.com/publ/slovnik_sinonimiv/21.
Нехтувати порадою, неволити до роботи, незчутися з радості, не вгавати у розмові, непокоїтися за близьких.
4. Завдання
► Випишіть із мовлення відомих людей на радіо, телебаченні, інших ЗМІ приклади недбалого поводження зі словом (порушення норм сучасної літературної мови).
5. Домашнє завдання (обов’язкове для всіх)
Немає коментарів:
Дописати коментар