Тема. Числівник. Складні випадки узгодження й відмінювання числівника.
1. Опрацювання теоретичного матеріалу (запис в зошити).
Числівник — самостійна частина мови, що означає число, кількість предметів, їх порядок при лічбі й відповідає на питання скільки? котрий?
За значенням і морфологічними ознаками числівники поділяються на кількісні та порядкові. Кількісні означають число або кількість предметів і відповідають на питання скільки? Вони поділяються на такі розряди за значенням:
1) власне кількісні, що означають цілі числа: три, п’ятнадцять, сімсот;
2) дробові, що позначають частини предмета: дві п’ятих;
3) збірні, що позначають певну кількість предметів як одне ціле: семеро, одинадцятеро;
4) неозначено-кількісні, які називають приблизну кількість предметів: багато, кільканадцять.
Порядкові числівники означають порядок предметів при лічбі і відповідають на питання котрий? Наприклад: восьмий, сорок перший, п’ятисотий.
2. Розподільний диктант.
Записати числівники в дві колонки: в першу — кількісні, в другу — порядкові.
Двадцять п’ять, п’ять восьмих, сімнадцятий, шестеро, четвертого, сто, три дев’ятих, одинадцятеро, дев’ятий, вісімдесят, семисотий, чотириста, тринадцятий.
3. Тренувальна вправа.
Записати подані сполучення словами; вказати числівники кількісні та порядкові.
100 років, 5-го дня, 45 зошитів, 30-й метр, 6-та година, 14 учнів.
4. Опрацювання таблиці.
5. Виконати тренувальні вправи
Вправа 1.
Завдання: записати прислів’я і приказки, розкриваючи дужки.
Сім (п’ятниця) на тиждень.
Знати як свої п’ять (пальці).
Наговорити сім (мішок) гречаної вовни.
Мудрій голові досить два (слово).
Краще з розумним два (раз) загубити, ніж із дурним один раз знайти.
Два (півень) і дві (господиня) не згодяться ні завтра, ні нині. (Нар. творч.)
Вправа 2.
Завдання: перекласти словосполучення українською мовою і записати.
Три недели, тридцать два килограмма, пятьдесят копеек, четыре улицы, семь карандашей, двадцать пять городов, три подруги, девять тонн, сорок четыре метра, шестнадцать стульев, сто мнений, восемнадцать сел, двадцать восемь окон, десять дней.
Вправа 3.
Завдання: записати словосполучення, розкриваючи дужки. Придумати з ними речення.
Три дев’ятих (поверхня), одна четверта (груша), шість сьомих (площа), п’ять десятих (відсоток), півтора (літра), дві треті (автобус).
Немає коментарів:
Дописати коментар