Тема. Образи нових жінок-інтелектуалок: талановитої піаністки Софії, аристократичної Марти, пристрасної і вольової художниці Ганнусі у «Valse melancolique» («Меланхолійний вальс»).
І група.
Завдання: дослідити засоби зображення образу Марти.
План
1. Марта – втілення любові, готувалася стати
вчителькою.
2.
Стримана, терпляча, жіночна,
«ладна обійняти весь
світ», «вчилася музики, язиків і різних робіт ручних».
3. За словами Ганни, «вроджена
жінка і матір».
4. Надзвичайно залюблена у музику
«…просто душа розривалася в грудях при тих
звуках, граціозних, зоапвідаючих найбільше щастя».
5. Щаслива у сімейному житті:
вийшла заміж за професора.
«Я проста робітниця, тип послугача з
природи вже, що не наділила її навмисно тим гордим даром, щоб повзав… Тому
повзаю й корюся до сьогоднішньої днини й належу
до тих тисячок, що родяться на те, щоб без нагороди гинути!»
-
Чому Ганнуся з деякою погордою ставиться до Марти? (Вона вважає, що Марта може стати «стовпом
родини», але їй не зрозуміти «нюанси артизму»).
-
Що випливає із твору? (Саме звичайна дівчина глибше сприймає все духовне, бо наділена якостями
і жіночності, і високої інтелектуальності).
ІІ група.
Завдання: дослідити засоби зображення образу художниці Ганни.
План
1.Ганна – емоційна,
нестримна, вибухова, непостійна
натура. «Із нею
було тяжко дійти до кінця».
2.
Протиріччя у світосприйнятті. «Було
багато речей у
житті, які брала
страшно легко, ледве доторкалася
їх крилами вибагливої
душі; але в
штуці була поважна
й глибока». «Не накладаймо на свої душі маски».
3. Надзвичайно талановита, живе
своїм ремеслом. «Я – артистка і живу відповідно артистичним законам,
а ті вимагають
трохи більше, як
закони…сіро-програмованої людини…»
4.
В особистому житті
не терпить приписів,
їй байдуже, що
скаже світ про її
особисте життя, тому
і вільні стосунки
з чоловіками не
вважала за непорядність.
«…заглушити у собі той світ, щоб жити лише для одного чоловіка і для самих
дітей? Се неможливо… тому неможливо, хто носить справжній артистизм у душі!..»
5.
Турботлива мама, хоча
і сімейне життя
не склалося. «Не
могли погодитися в способі життя, і коли не хотів мене зрозуміти, я покинула
його. Але хлопець – мій. Я зароблю на
сама нього, і він – мій».
-
Чому феміністичні погляди виявилися для неї
трагічними? (Розлучилася з чоловіком,
залишила сина без батька, а це ще одна трагедія дитячої душі).
-
Чи винна вона у смерті Софії? (Так. Вигукнула, що у подруги тріснув резонатор).
ІІІ група. Завдання: дослідити засоби зображення образу
піаністки Софії.
Софія – творчо обдарована особистість,
лірична й емоційна. Такі деталі, як подерті
рукавички або затикання найменших щілин у вікні розкривають у ній
нервову, вразливу, чутливу до
світу, замкнену особистість. Мистецтво
стає засобом саморозкриття, віддушиною для
духовних сил героїні,
яка зазнала приниження
у житті (через нещасливе кохання).
Вимоглива. «Я потребую спокою, що випливає
з замилування до музики й гармоніїї
в відносинах передусім гармонії!»
Цілеспрямована. «Лікарі заборонили їй навіть займатися
якийсь час музикою, але
що їй
без музики, як
казала, нема життя,
то не држалася
їх приказів і
грала й грає
досхочу».
Жінка-загадка. «Спить, мов царівна. Коли вмивається, не
забуде ніколи насипати
кілька крапель найтоншої парфуми до води, але зате її верхня одіж… – просто «
товпа!»
Талановита. «Грала етюд Шопена ор.21 чи 24…Душа стала здібна розуміти
музику…».
«До музики звернулася з подвійним запалом».
Вразлива. «Упала лицем на струни –
зомліла…»
Горда. Радить Марті:
«Ти повинна розвивати
в собі гордість,
бо це єдина
зброя
жінки, – повчальним тоном сказала
товаришка, –і продовжила: Ніколи не принижуйся
перед негідною людиною».
Душевний розпач.
Знову неприємності у
житті Софії: дядько,
єдина надія, відмовився її
утримувати у Відні. Зі сльозами на очах, прибита горем, із відчаєм у душі вона
сідає за фортепіано і у темній кімнаті починає грати. Та музика – стан душі.
«Грала свій вальс, але
так, як ніколи.
Мабуть, ніколи не
заслуговував він більше
на назву «Valse melankolique», як тепер. Перша часть – повна
веселості й грації, повна визову до танцю, а друга… О, та гама! Та нам добре
знана ворохобна гама! Збігала шаленим летом від ясних звуків до глибоких, а там –
неспокій, глядання, розпучливе
нишпорення раз коло разу, товплення тонів, бій, – і знову збіг звуків удолину… відтак саме
посередині гами смутний
акорд… закінчення». Символічно,
що з останніми
акордами зіграної мелодії, обірвалася
струна, як і
струна життя талановитої
піаністки, яку «музика позбавила
життя».
-
Що, на вашу думку, увиразнює психологічний портрет
сильної, незалежної, самодостатньої жінки? (Великі
сумовиті очі, свавільний сміх, непогамовна туга, меланхолійний настрій).
-
Чому дівчина не змогла продовжити навчання? (Через відсутність коштів).
-
А що ж із мрією? (Їй
не судилося збутися).
-
Назвіть контрасти, які спричинюють драму душі
талановитого митця. (Безрадісне життя і
чарівна музика).
-
Що ж допомогло вистояти? («Загадкова сила музики»).
-
Прочитайте уривок з тексту. («Грала етюд Шопена…»).
2. Завдання.
•
Вивчити
напам'ять уривок з новели, написати
міні-твір “Що є мистецтво?”
Немає коментарів:
Дописати коментар