Тема. Українська література ХХ ст. як новий етап в історії національної культури. Суспільно-історичні умови розвитку, основні стильові напрями (модернізм, cоцреалізм, постмодернізм). Митець і влада, свобода творчості. Стильове розмаїття мистецтва 1920-х років. Поняття «розстріляне відродження.
1. Робота за таблицею «Літературний процес ХХ
століття»
Певнi
особливостi лiтературного процесу розглядаються в
межах таких iсторичних вiдрізків:
Початок XX ст. (до 1917 року) |
Цi хронологiчнi межi визначаються не тiльки перебiгом революцiї 1905–1917 рр., а й вiдходом iз життя I. Франка (1916 р.) та М. Коцюбинського й Лесi Українки (обоє померлив 1913 р.). Формування пiсля 1905 р. Києва як лiтературної столицi України, поширення загальноукраїнської лiтературної перiодики. |
Перiод революцiї й нацiонального державотворення |
Лiтература за
часiв Центральної Ради, УНР
|
Лiтературний
процес 20-х рр.
|
Перiод утопiй українських нацiонал-комунiстiв i поступової
ліквідації нацiонального вiдродження України. Значення Празької школи в розвитку провiдних тенденцiй лiтературив
Українi |
Розстрiляне відрод-ження й насаджування в лiтературi iдей соцiалiстичного реалiзму |
Лiтература в умовах геноциду (голод 1923–1933 рр., сталiнськi репресiї 1934–1939 рр.). Насадження комунiстичної iдеологiї й вульгарної соцiологiї в лiтературознавствi. |
Лiтература в перiод вiйни 1941–1945 рр. |
Друга хвиля
емiграцiї. Лiтература в таборах Дi-Пi (МУР,
розвиток української лiтературно-художньої перiодики, книговидавнича справа) |
Українська лiтература пiслявоєнного перiоду |
Література вiд
1946 до кiнця 50‑х рр. в
Українi й поза нею
|
Лiтература в
перiод вiдродження
60-х рокiв |
Самвидавiвська
лiтература. Нью-Йоркська група в дiаспорi
|
Лiтературний
процес 70–80 рр.
|
Література в
умовах брежнєвсько-сусловського iдеологiчного засилля, репресiй i форсованої
русифiкацiї. Формування
сталих взаємин iз дiаспорою |
Українська
лiтература в перiод розпаду
СРСР |
Утвердження нацiональної й державної незалежностi України. Лiтература на сучасному етапi. |
2. Розстріляне відродження
Зробити конспект.
Розстріляне
відродження — літературно-мистецьке покоління 20-х — початку 30-х рр. ХХ ст. в
Україні, яке дало високохудожні твори в галузі літератури, живопису, музики,
театру і яке було знищене тоталітарним сталінським режимом.
Термін
«розстріляне відродження» вперше запропонував діаспорний літературознавець Юрій
Лавріненко, уживши його як назву збірника найкращих текстів поезії та прози
1920–1930-х рр. За це десятиліття (1921–1931 рр.) українська культура
спромоглася компенсувати трьохсотрічне відставання й навіть переважити на
терені вітчизни вплив інших культур, російської зокрема (на 1 жовтня 1925 р. в
Україні нараховувалося 5000 письменників).
Початком
масового нищення української інтелігенції вважається травень 1933 р., коли
12–13 травня стався арешт Михайла Ялового й самогубство Миколи Хвильового.
Кульмінацією
дій радянського репресивного режиму стало 3 листопада 1937 р. Тоді «на честь
20-ї річниці Великого Жовтня» у Соловецькому таборі особливого призначення за
вироком Трійки розстріляний Лесь Курбас. У списку «українських буржуазних
націоналістів», розстріляних 3 листопада, також були Микола Куліш, Матвій
Яворський, Володимир Чеховський, Валер’ян Підмогильний, Павло Филипович,
Валер’ян Поліщук, Григорій Епік, Мирослав Ірчан, Марко Вороний, Михайло
Козоріс, Олекса Слісаренко, Михайло Яловий та інші. Загалом, в один день за
рішенням несудових органів, було страчено понад 100 осіб представників
української інтелігенції — цвіту української нації.
Репресії проти митців
Щоб придушити
вільну думку, викликати страх, укріпити покору, сталінський режим розгорнув
масові репресії. У сучасну публіцистику, наукову літературу увійшов образ
«розстріляного відродження». У 1930 р. був організований судовий процес над
Спілкою визволення України, яка нібито була створена для відділення України від
СРСР. Головні обвинувачення були висунені проти віце-президента Всеукраїнської
Академії наук С.Єфремова. Перед судом постало 45 чоловік, серед яких були
академіки, професори, учителі, священнослужитель, студенти. Були винесені
суворі вироки, хоча насправді ніякої підпільної організації не існувало.
Подальші арешти в середовищі діячів науки й культури, жорстокі розправи
проводилися без відкритих процесів. Закрили секцію історії Академії наук, був
арештований М. Грушевський. Його незабаром звільнили, але працювати перевели до
Москви. Туди ж перевели й кінорежисера О. Довженка.
У 1938–1954
рр. було репресовано майже 238 українських письменників, хоча багато з них були
прихильниками радянської влади, воювали за неї, відбулися як письменники вже
після революції. За підрахунками істориків літератури, з них 17 розстріляні, 8
покінчили життя самогубством, 16 пропали безвісти, 7 померли в ув’язненні.
Зазнавав арешту М. Рильський, 10 років провів у таборах за обвинуваченням в
участі у міфічній Українській військовій організації Остап Вишня, були
розстріляні Г. Косинка, М. Зеров, М. Семенко. Покінчив життя самогубством М.
Хвильовий, який мужньо намагався врятувати багатьох товаришів.
Закрили театр
«Березіль», арештували й розстріляли всесвітньо відомого режисера Л.Курбаса.
Жорстокої розправи зазнали митці кобзарського цеху. За різними підрахунками
впродовж 1930-х років московською владою було розстріляно від 200 до 337
кобзарів, бандуристів та лірників, серед загиблих — композитор і
мистецтвознавець, засновник харківської школи бандури Гнат Хоткевич.
Про масштаби
репресій говорить і такий факт: з 85 вчених-мовознавців репресували 62. Лише
наркомат освіти «очистили» від 2 тисяч співробітників.
3. Перегляд відеоролику.
Немає коментарів:
Дописати коментар