Тема. Життя і творчість, гуманізм світогляду. Жанр новели у творчості М. Коцюбинського. Психологічна новела «Intermezzo» з жанровими ознаками «поезії у прозі». Автобіографічна основа.
1. Дайте відповіді на запитання.
1. Що означає слово «інтермецо» ? Як значення цього слова пов’язане зі змістом новели?
2. Доведіть, що твір «Intermezzo» є автобіографічним.
3. За якими ознаками можна встановити, що новела «Intermezzo» тяжіє до імпресіонізму?
4. Які основні ознаки імпресіонізму вам відомі?
2. Опрацювання теоретичного матеріалу.
Слово «intermezzo» означає «перепочинок», «пауза». У музиці це інструментальна п’єса довільної будови або окремий епізод в опері. Таким чином назва твору дуже влучна. Під нею ми розуміємо перерву у творчості, насолоду музикою природи. «Intermezzo» — твір особливий, не схожий на будь-який інший у творчості самого М. Коцюбинського та й у всій нашій літературі. У ньому немає розгорнутого сюжету, зовнішнього конфлікту, діалогів, полілогів. Сюжет новели визначається не звичним для читача подіями, а ритмами свідомості ліричного героя. На першому плані твору — пейзаж у багатоманітних його виявах: є царство природи, розкіш барв і велич рідної землі. І все це об’єднує в одно ціле зболене авторське «я», яке в обіймах природи шукає свого зцілення. Дослідники, вивчаючи жанрову специфіку твору, відносили його до поезії в прозі — одного з найважливіших жанрових форм епосу, початки якого вбачають у Біблійних Псалмах. Прозовий твір «Intermezzo» має виразно ліричний характер.
3. Виразне читання з елементами бесіди
Для ознайомлення з текстом новели, перейдіть по ссилці.
https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=1065
1. Що спричинило важку втому героя, у чому його трагедія? Прочитайте.
2. Герой хоче втекти від людей. Чому?
3. Поїзд, повний людського гаму, несе героя подалі від «залізної руки міста». Як ви це розумієте?
4. Згадайте перші хвилини перебування героя в кімнаті. У його душі помічаємо не просто втому, а стрес. Із чого це видно? Прочитайте.
5. Що здивувало героя в перші хвилини перебування на лоні природи? Прочитайте.
6. На подвір’ї герой спостерігає за собаками. Чи можна провести паралель між ліричним героєм і вівчарками? Прочитайте.
7. Серед нив приходить заспокоєння, але абсолютного зцілення ще нема. У якому епізоді твору ми це помічаємо? Зачитайте.
8. Дні героя течуть серед степу. Що бентежить його душу? Прочитайте.
9. За що ліричний герой дякує сонцю? Прочитайте.
10. Отже, серед степу герой знаходить спокій. А чи готовий він знову повернутися до людей? Прочитайте.
4. Робота з образами твору
Складіть таблицю ключових образів твору та визначте, що вони символізують.
Образи тварин і птахів | Образи-предмети | Образи природи-пейзажі |
Три білі вівчарки | Залізна рука города | Краєвид села |
Зозуля | Поїзд | Сонце |
Жайворонки | Вітряки, що чорніють над полем | Земля, поля |
Образи символізують: а) ниви, поля — символ життєвої дороги; б) зозуля — символ, що втілює надію на життя; в) образи трьох вівчарок: самозакохана Пава — дворянство, Трепов — жандармерія, «дурний Оверко» — принижене й темне селянство; г) жайворонок — символ творчої наснаги; г) сонце — символ вічної енергії, сили.
Немає коментарів:
Дописати коментар