понеділок, 18 жовтня 2021 р.

19.10.21 6 МСТУ Українська мова

 Тема. Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації (мовець (адресат), слухач (аудиторія), предмет мовлення, умови успішного професійного спілкування.

1. Робота з прислів'ями

► Запишіть прислів’я. Чого воно нас вчить?

1. Говори мало, слухай багато, а думай ще більше. 2. Умій вчасно сказати і вчасно замовкнути.

2. Робота з текстом

► Випишіть складові мовленнєвої ситуації.

Мова наша багато, їй властива розвинена синоніміка та варіантність на фонетичному, лексичному і граматичному рівнях. Наше завдання — розвинути в собі здатність оптимального вибору мовних засобів відповідно до предмета розмови, співрозмовника, мовленнєвої ситуації.

Поняття «мовленнєва ситуація» є базовим поняттям лінгвопрагматики — науки, що вивчає, як людина поводиться в процесі мовного спілкування і як використовує мову для впливу на адресата. Від чого залежать особливості мовної поведінки людини? Як виявилося, від багатьох причин та факторів. Сукупність цих чинників і називається мовленнєвою ситуацією.

Складники мовленнєвої ситуації:

□ наявність адресанта (той, хто говорить, пише; той, хто слухає, читає);

□ мотив — те, що спонукає до мовлення (потреби у висловлюванні, бажання запитати, сказати, виразити ставлення до якихось подій, фактів, явищ);

□ мета — те, чого мовець прагне досягти своїми висловлюванням;

□ місце спілкування.

Ситуації мовлення реалізовуються в різних сферах: соціально- побутовій; громадсько-політичній; соціально-культурній та професійно-трудовій.

3. Самостійна робота

► Створіть мовленнєву ситуацію на тему «Книги — річки, що наповнюють Всесвіт» (Ярослав Мудрий).

Немає коментарів:

Дописати коментар

27.12.23 97 група трактористів Українська література

  Тема.    Стилістична роль неологізмів і застарілої лексики. 1.   П овторення ► Прочитайте текст. На які дві групи ділиться активна лексика...