Тема. Складні випадки словозміни дієслів дати, їсти, відповісти, бути та ін.
1. Робота з текстом.
Запишіть невеликий текст. Підкресліть дієслова як члени речення.
Якої великої ваги надавав наш народ у своїх приказках і повір’ях мові, людському слову! У народі вірили колись, що певним словом, яке мало хто й знає, можна й скарби в землі знаходити, й хвороби та всякі недуги лікувати, й від лихої людини та звіра оборонитись («Ласковим словом і гадюк чарують»).
2. Опрацювання теоретичного матеріалу
– Прочитайте теоретичні відомості.
Дієслова бути, їсти, дати і дієслова з основою — вісти (доповісти, відповісти, розповісти і ін.) у теперішньому часі та в майбутньому доконаного виду мають особові закінчення, невідомі іншим дієсловам, а тому вони не належать ні до першої, ні до другої дієвідміни. їх об’єднують в окрему групу, які іноді називають архаїчною групою дієслів.
Дієслово бути в давньоруській мові мало в теперішньому часі такі особові форми:
Однина Множина
1- а ос. єсмь єсьмо
2- а ос. єcu єсте
3- я ос. єсть суть
У сучасній українській мові від нього в усіх особах однини і множини теперішнього часу вживається звичайно лише одна форма є (я, ти, він є; ми, ви, вони є) і дуже рідко в першій та третій особах однини форма єсть: Я єсть народ, якого Правди сила ніким звойована ще не була (П. Тичина).
У художній літературі зі стилістичною метою (для створення урочистості мови тощо) іноді вживаються архаїчні особові форми дієслова бути. Напр.: Ти воскреси нам діяння народу: одвічня ти ж наша сило,— славна бо єcu (П. Тичина).
Дієслово їсти в теперішньому часі й утворені від нього дієслова доконаного виду (поїсти, з’їсти) у майбутньому часі відмінюються так:
Однина Множина
1- а ос. їм, з’їм їмо, з’їмо
2- а ос. їси, з’їси їсте, зї’сте
3- я ос. їсть, з’їсть їдять, з’дять
Дієслово дати, як і вивідні від нього віддати, видати, подати, продати тощо, та дієслова, утворені від основи -вісти (доповісти, оповісти та ін.), є дієсловами доконаного виду, тому вони в теперішньому часі не вживаються, а мають лише форми майбутнього простого часу.
Зразок відмінювання дієслів дати, розповісти.
Однина Множина
1-а ос. Дам, розповім дамо, розповімо
2-а ос. Даси, розповіси дасте, розповісте
3-я ос. Дасть, розповість дадуть, розповідять
3. Тренувальна вправа
Провідміняйте (письмово) в однині і множині дієслова віддати, відповісти.
Тема. Контрольне есе “Мандрівка до одного з семи чудес України”.
1. Відгадування акровірша-загадки «Рідний край» та обговорення його змісту.
У всіх людей одна святиня.
Куди не глянь, де не спитай.
Рідніше їм своя пустиня,
Аніж зелений в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
Микола Чернявський
- Мабуть, ви здогадались, що це акровірш-загадка.
- Знайдіть назву Батьківщини в цьому вірші.
- Почитайте перші букви кожного рядка. Так – це Україна.
- Що для вас означає слово Україна?
Чудо – це щось надзвичайно прекрасне. І в нашій країні є багато таких, але виділяють лише сім.
2. Опрацювання пам'ятки "Правила написання есе".
Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання, не претендує на вичерпне й визначальне трактування геми.
Визначальними рисами есе є незначний обсяг, конкретна тема, дана в підкреслено вільному, суб’єктивному її тлумаченні, вільна композиція. Як правило, есе виражає нове, суб’єктивне слово про щось. Стиль есе відрізняється образністю, афористичністю, використанням нових поетичних образів, свідомою настановою на розмовну інтонацію й лексику. Для есе характерне використовування численних засобів художньої виразності: метафор, алегоричних образів, символів, порівнянь.
На першому плані есе – особа автора, його думки, відчуття, ставлення до світу. Це головна установка твору.
В есе відбивається суб’єктивна авторська позиція щодо порушеної в темі проблеми. В есе доречне вживання припущень, риторичних питань, фразеологізмів. Вони надають мові експресивності й стилістичної виразності.
ПАМ’ЯТКА
«Правила написання креативного есе»
- Тільки позитивна мова (описувати краще те, що є, а не те, чого немає).
- Слова-зв’язки (вони допомагають плавно переходити з однієї частини до іншої).
- Різна структура речень. (Читати речення однакової структури нудно. Додайте кілька інверсій. Складіть речення різні завдовжки).
- Зрозумілі слова. (Розумійте значення слів, які ви вживаєте в есе. Ви пишете, щоби вразити змістом, а не словниковим запасом. Вишуканість гарна, але в міру).
- Різні слова (Використовуйте синоніми).
- Лаконічність.
- Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення має нести унікальний зміст).
- Активна життєва позиція.
- Аргументація.
Немає коментарів:
Дописати коментар